De belangrijkste behandelingen

Welke typen behandelingen bestaan er allemaal? En belangrijker: welke helpen jou nu het best bij jouw klacht(en)?

Deze 10 behandelmethoden worden vaak door therapeuten ingezet bij veelvoorkomende klachten. Waarom? Ze zijn simpelweg het effectiefst bij de top 10 meest voorkomende klachten, omdat daarbij meestal sprake is van een probleem in de spieren en/of het fasciaweefsel. Lees verder onder de foto

Foto via : https://nl.freepik.com/vrije-photo/hoge-hoekmening-van-een-vrouw-die-achtermassage-van-therapeut-ontvangt_3453405.htm

1 Massage

Met massage ontspant spierweefsel en de doorbloeding gestimuleerd. Dit helpt gespannen spieren bij het herstel. En het kan direct helpen bij je pijnklachten! Bovendien heeft massage ook een ontspannende werking op je psyche, waardoor je beter slaapt en beter tegen stress bestand bent.

2 Stretching

Stretchen is heel goed voor de spieren. Vaak zijn verkrampte spieren letterlijk verkort. Door stretching worden ze opgerekt, waardoor ze weer ‘leren’ op welke lengte ze horen te zijn. Zelf stretchen lukt niet altijd pijn. Daarom kan de therapeut je daarbij helpen!

3 Ischemische compressie

Bij ischemische compressie oefent de therapeut met zijn duim, vinger, knokkel, elleboog of een hulpmiddel een aanhoudende druk uit op een spierknoop, oftewel triggerpoint. Dit kan goed voelen, maar het punt in de spier kan ook gevoelig zijn. Het resultaat? De spierknoop wordt inactief gemaakt, het weefsel kan herstellen en jij bent van je pijn af. Vaak zijn er meerdere behandelingen nodig om de spierknoop te ‘verwijderen’ maar je voelt wel gelijk dat het werkt.

4 Strijkbewegingen

In plaats van op één punt drukken, wordt bij deze methode een strijkende beweging over een spier(knoop) gemaakt. Wanneer is dit beter? Als de spier dikker is en ischemische compressie lastig is en/of pijnlijk is. Dit is een wat zachtere methode.

5 Dry needling

Het ziet er eng uit, maar is het niet. Hoe werkt het? De naalden worden op de plek gezet waar de spier verdikt is. Door de naald verkrampt de spier automatisch, als reflex. Maar daarna: ontspant hij! Deze behandeling kan wat gevoelig zijn en wat napijn geven, maar uiterlijk 48 u na de behandeling voelt de spier vaak een stuk beter.

6 Shockwavetherapie

Met geluidsgolven wordt de stofwisseling en bloedcirculatie in de spier geprikkeld. Dit zorgt voor herstel en beter functioneren van de spier.

7 Cupping

Cupping wordt vooral gebruikt bij verhard fasciaweefsel en pijn door dit stroeve bindweefsel. De therapeut stimuleert met cupping de bloedtoevoer naar bepaalde gebieden in het lichaam. Die delen krijgen meer zuurstof, waardoor het weefsel een boost krijgt om te herstellen en ‘celafval’ te lozen. Cupping kan worden gecombineerd met masserende bewegingen. Zo wordt bijvoorbeeld een hele spier gestimuleerd.

8 Taping

Met taping wordt het zelf herstellende vermogen van het lichaam gestimuleerd. Met smalle, elastische tape worden lijnen op het lichaam getaped. De tape ondersteunt het lichaam en gekwetste spieren. Zo voorkomt de tape ook dat je verkeerder bewegingen of houdingen aanneemt, door (pijn)klachten aan die gekwetste spieren en gewrichten. Ook kan taping worden gebruikt om de houding (tijdelijk) te corrigeren en pijn te verminderen.

9 Myofasciale releasetechnieken

Fasciaweefsel zit om spieren, botten, pezen en organen. Dit weefsel kan - net als spieren zelf - verkrampen en verharden. Dit resulteert in een verstoorde buffer van bijvoorbeeld gewrichten. Met diverse ‘releasetechnieken’ kan het fasciaweefsel weer in de oorspronkelijke, soepele staat worden hersteld. Hoe? Bijvoorbeeld met zachte drukbewegingen die het weefsel doen ontspannen. Bij deze vorm worden vaak veel verschillende technieken ingezet op je klacht.

10 Oefentherapie

Met oefentherapie leer je van je therapeut oefeningen te doen, die je lichaam helpen bij het herstel en sterker worden. Als je bijvoorbeeld last hebt van je rug, heb je er baat bij om bepaalde spieren sterker te maken. Als die spieren sterker zijn, hoeft je rug minder hard te werken. Vaak heb je voor de oefeningen niets nodig als een fitnessmatje en kleine gewichtjes. Je kunt de oefeningen dus makkelijk thuis doen.

Bron
www.triggerpointcoach.nl